شهریار و تضمین غزلی از سعدی

شهریار و تضمین غزلی از سعدی

ای که از کلک هنر نقش دل انگیز خدایی

حیف باشد مهِ من کاین همه از مهر جدایی

گفته  بودی  جگرم  خون  نکنی باز کجایی

«من ندانستم از اول که تو بی مهر و  وفایی

عهد  نابستن  از  آن به  که ببندی  و  نپایی»

مدعی  طعنه  زند  در  غم  عشق تو  زیادم

وین نداند که من از بهرغم عشق تو   زادم

نغمه ی  بلبل   شیراز   نرفته  است ز  یادم

«دوستان عیب کنندم که چرا دل به تو دادم

باید اول به تو گفتن که چنین خوب  چرایی»

تیر    را   قوت    پرهیز     نباشد   ز    نشانه

مرغ   مسکین  چه  کند  گر  نرود از پی دانه

پای عشاق نتوان بست به افسون  و     فسانه

« ای  که   گفتی  مرو  اندر  پی خوبان   زمانه

ما   کجائیم  در   این   بهر   تفکر تو   کجایی»

تا   فکندم    بسر   کوی    وفا   رخت   اقامت

عمر، بی دوست ندامت شد و با دوست غرامت

سر و جان و زر و جاهم همه گو، رو به  سلامت

«عشق   و  درویشی  و  انگشت نمایی  و  ملامت

همه   سهل   است    تحمل   نکنم   بار   جدایی»

درد    بیمار    نپرسند     به    شهر   تو   طبیبان

کس   درین   شهر   ندارد    سر  تیمار  غریبان

نتوان   گفت   غم  از   بیم   رقیبان  به   حبیبان

«حلقه   بر   در   نتوانم   زدن   از  بیم     رقیبان

این   توانم   که   بیایم   سر   کویت   به گدایی»

گِرد   گلزار    رخ    تست    غبار   خط    ریحان

چون   نگارین   خطِ   تذهیب   بدیباچه    قرآن

ای    لبت  آیت  رحمت   دهنت    نقطه    ایمان

«آن نه خال است و زنخدان و سر زلف پریشان

که  دل  اهل   نظر   برد   که   سریست   خدایی»

هر   شب   هجر  بر    آنم  که اگر وصل بجویم

همه چون نی به فغان آیم و چون چنگ   بمویم

لیک  مدهوش  شوم  چون  سر زلف تو   ببویم

«گفته   بودم   چو   بیایی   غم  دل  با تو  بگویم

چه  بگویم   که  غم از  دل  برود چون تو بیایی»

چرخ   امشب   که  بکام  دل  ما خواسته  گشتن

دامنِ   وصل   تو   نتوان   برقیبان   تو     هشتن

نتوان    از   تو    برای   دل    همسایه    گذشتن

«شمع را باید از این خانه برون  بردن و    کشتن

تا  که   همسایه   نداند   که  تو  در  خانه ی مایی»

سعدی این گفت و شد ازگفتهِ خود  باز  پشیمان

که  مریض  تب  عشق تو هدر  گوید  و   هذیان

به    شب   تیره   نهفتن   نتوان    ماه   درخشان

«کشتن   شمع    چه  حاجت  بود  از  بیم  رقیبان

پرتو  روی  تو  گوید  که  تو  در   خانه ی  مایی»

نرگس   مست   تو   مستوری    مردم     نگزیند

دست  گلچین  نرسد  تا  گلی  از شاخ  تو  چیند

جلوه  کن  جلوه  که   خورشید   بخلوت  ننشیند

«پرده  بردار   که  بیگانه خود  آن روی نه بیند

تو   بزرگی  و   در   آئینه ی  کوچک    ننمایی»

نازم  آن سر که چو گیسوی تو در پای تو ریزد

نازم   آن   پای  که   از   کوی  وفای  تو نخیزد

شهریار  آن  نه  که  با  لشکر  عشق   تو ستیزد

«سعدی آن نیست که هرگز ز کمند تو گریزد

که  بدانست  که  در  بند  تو  خوشتر ز رهایی»

 

فقر و مرگ و بیماری

 

فقر و مرگ و بیماری

 

یکی از عارفان مشهور گوید

فقر را برای فروتنی در برابر خدا

مرگ را برای اشتیاق به سوی خدا

بیماری را برای کفاره گناهان

دوست دارم

کاروانی از شعر

کاروانی از شعر

از قلندر اصفهانی:

نام لیلی به سر تربت  مجنون مبرید        بگذارید که بیچاره قراری گیرد

                                                                          ***

سیف فرغانی تا نفسی دارد از یاد معشوق غافل نیست.

گرچه وصلت نفسی می ندهد دست مرا

جز به یادت نزنم تا نفسی هست مرا

                                                                                                                                                                                ***                                                     

این بیت از فرصت شیرازی است.

در تو یک یارب ما را اثری نیست ولی

قدسیان را به فلک غلغله از یارب ماست

                                                                  ***

آرزوی حافظ از خداوند هم شنیدنی است.

خوش هوایی است فرح بخش خدایا بفرست

                                    نازنینی که به رویش می گلگون نوشیم

                                                                                                          ***

مولانا نمی خواهد با گفتن غم دل ملال خاطری برای معشوق ایجاد نماید.

غم دل به تو نگویم که ترا ملال گیرد

کنم این حدیث کوته  که غم دراز دارم

                                                                                                                             ***

از نظیری نیشابوری:

محبت با دل غمدیده الفت بیشتر گیرد

چراغی را که دودی هست در سر زودتر گیرد

                                                                                                 ***

قصه دل « مهدی سهیلی » به پایان نمی رسد.

پروانه سوخت شمع فرو مرد و شب گذشت

ای  وای من که قصه دل نا تمام  ماند

                                                                                                  ***

شاعری به نام مظهر کوی دلبر خود را به حریم کعبه مانند کرده است

سر کوی دلبر من به حریم کعبه ماند

که به هر طرف کنی روی توان نماز خواندن

                                                                                                  ***

سخن صائب در جلای وطن شنیدنی است.

در وطن گر می شدی هر کس به آسانی عزیز

کی ز آغوش پدر یوسف به زندان آمدی

                                                                                                                                                                       ***

                                                                                                  سخنی از عماد خراسانی در ارزش وقت:

امشبی را که در آنیم غنیمت شمریم

شاید ای جان نرسیدیم به فردای دگر

                                                              ***

بیتی از اوحدی مراغه ای

دل مست و دیده مست و دل بیقرار مست

جان زبون چه چاره کند با سه چهار مست

                                                                      ***

سوز درون « اثیرالدین اخسیکتی » روزی درون او را  بر باد می دهد.

سوزی است مرا در دل دانی که چسان سوزی

سوزی که درون من بر باد دهد روزی

                                                                             ****

بیتی زیبا از الفت شیرازی

باغبان غنچه نچیدم ز من آزرده مشو

پاره های جگر است این که به دامن دارم

                                                                                   **

فرازهایی از عرفان مولانا

فرازهایی از عرفان مولانا

حیرانی و گیجی

 

مولوی زیرکی را ابزار عقل جزئی و بازاری می داند و آن را در مقابل حیرانی و محو

و استغراق می گذارد و نه تنها حیرانی را مساوی جهل نمی داند بلکه آن را مساوی

 بصیرت می داند.

زیرکی     بفروش   و حیرانی    بخر                 زیرکی   ظن   است و حیرانی ،    نظر

سپس به این حدیث پیامبر(ص) که " اکثر اهل جنت ابلهانند" اشاره می کند ولی بلاهت را نه

 به معنای جهل بلکه به معنای صاف دلی و پاکدلی و حیرانی می نهد.

" اکثر اهل  الجنه  البله  " ای پسر                  بهر  این  گفته  است  سلطان البشر

زیرکی چون کبر و باد انگیزِ توست               ابلهی  شو،  تا  بماند  دل،   درسـت

ابلهی  نه کو به مسخرگی دو توست                 ابلهی  کو  واله  و  حـیران   هوست

و ابلهان را به زنان مصری تشبیه می کند که حیران جمال، یوسف دست خود می بریدند

 و این البته ربطی به جهالت و حماقت ندارد.

ابلهانند     آن    زنــان    دست بُر                از  کشف ابله ، وَز رخِ یوسف  نُذُر

و این ابلهی و حیرانی اگر عقل جزئی و زیرکی را می روبد، در عوض عقل صد برابر و

 نظر و بصیرت به جایش می نهد

زین سر از حیرت  اگر عقلت رود                  هر سرِ  مویت ،   سر و عقلی شود

چشم بیمار

چشم بیمار

غزلی از فروغی

طبیب  اهل   دل    آن    چشم    مردم   آزار  است                            

ولی    دریغ   که   آن   هم    همیشه   بیمار     است

نگار    مست  شراب     است   و     مدعی      هشیار           

فغان که دوست به خواب است و خصم بیدار است

چگونه     در    غم    او    دعوی     وفا          نکنم                               

که شاهدم   دل    مجروح    و  چشم  خون‌بار است

هنوز   قابل   این   فیض    نیستم     در       عشق                               

وگرنه   از   پی    قتلم     بهانه    بسیار        است

پی     پرستش      خود       بر گزیده‌ام    صنمی                 

که   زلف    خم    به   خمش حلقه‌های زنار است

نگیرم    از   سر   زلفش    به   راستی   چه کنم  

که   روزگار    پریشان   و  کار    دشوا ر    است

به   هیچ   خانه    نجستم    نشان     جانان    را                     

که    جانم از   حرم    و   دیر هر دو بیزار است

لبش    به  جان   گران‌مایه    بوسه      نفروشد                    

ندانم    این  چه    متاع   و  چگونه    بازار است

ز    سوز    ناله‌ی    مرغ    چمن   توان  دانست                   

که   در    محبت   گل   مو به مو   گرفتار  است

فروغی   آن رخ   رخشنده   زیر   زلف   سیاه                    

تجلی   مه   تابنده    در     شب   تار     است

عشق به هر لحظه ندا می کند

 

عشق به هر لحظه ندا می کند

مخمس زیبایی از زرین‌تاج (مشهور به «طاهره برغانی» یا «طاهره ‌قرة‌العین»)

ای به سر زلف تو سودای من

وز غم هجران تو غوغای من

لعل لبت شهد مصفای من

عشق تو بگرفت سراپای من

من شده تو، آمده بر جای من

 

گرچه بسی رنج غمت برده‌ام

جام   پیاپی    ز  بلا   خورده‌ام

سوخته ‌جانم   اگر   افسرده‌ام

زنده‌دلم گر چه ز غم مرده‌ام

چون لب تو هست مسیحای من

 

گنج منم، بانی   مخزن تویی

سیم منم، حاجب معدن تویی

دانه منم صاحب خرمن تویی

هیکل من چیست اگر من تویی؟

گر تو منی، چیست هیولای من؟

 

من شدم از مهر تو چون ذره پست

وز قدح باده‌ی عشق  تو    مست

تا به سر زلف تو دادیم   دست

تا تو منی، من شده‌ام خودپرست

سجده‌گه من شده اعضای من

 

دل اگر از توست، چرا خون کنی؟

ور ز تو نَبوَد ز چه مجنون کنی؟

دم به دم این سوز دل افزون کنی

تا خودیَم را همه    بیرون   کنی

جای کنی در دل   شیدای   من

 

آتش عشقت چو برافروخت دود

سوخت مرا مایه‌ی هر هست و بود

کفر   و  مسلمانیَم از  دل  ز  دود

تا   به  خم   ابرویت  آرم  سجود

فرق   نِه   از   کعبه کلیسای   من

 

کِلک ازل تا که ورق زد رقم

گشت هم آغوش چو لوح و قلم

نآمده خلقی به وجود  از  عدم

بر تن آدم چو   دمیدند    دم

مِهر تو بُد در دل شیدای  من

 

دست قضا چون گل آدم سرشت

مهر تو در مزرعه‌ی سینه کِشت

عشق تو گردید مرا سرنوشت

فارغم اکنون ز جحیم و بهشت

نیست به غیر از تو تمنای من

 

باقی‌ام از یاد خود و فانی‌ام

جرعه‌کش باده‌ی ربانی‌ام

سوخته‌ی وادی حیرانی‌ام

سالک صحرای پریشانی‌ام

تا چه رسد بر دل رسوای من

 

بر درِ دل تا اَرِنی گو شدم

جلوه‌کنان بر سر آن کو شدم

هر طرفی گرم هیاهو شدم

او همگی من شد و من او شدم

من دل و او گشت دلارای من

 

کعبه‌ی من خاک سر کوی تو

مشعله‌افروز جهان روی تو

سلسله‌ی جان خم گیسوی تو

قبله‌ی دل طاق دو ابروی تو

زلف تو در دَیر، چلیپای من

 

شیفته‌ی حضرت اعلی ‌ستم

عاشق دیدار دل‌آراستم

راهرو وادی سوداستم

از همه بگذشته تو را خواستم

پر شده از عشق تو اعضای من

 

تا کی و کی پندنیوشی کنم؟

چند نهان بُلبُله‌‌نوشی کنم؟

چند ز هجر تو خموشی کنم

پیش کسان زهدفروشی کنم

تا که شود راغب کالای من

 

خرقه و سجاده به دور افکنم

باده به مینای بلور افکنم

شعشعه در وادی طور افکنم

بام و در از عشق به شور افکنم

بر در میخانه بُوَد جای من

 

عشق، عَلَم کوفت به ویرانه‌ام

داد صلا بر در جانانه‌ام

باده‌ی حق ریخت به پیمانه‌ام

از خود و عالم همه بیگانه‌ام

حق طلبد همت والای من

 

ساقی میخانه‌ی بزم الست

ریخت به هر جام چو صهبا ز دست

ذره‌صفت شد همه ذرات پست

باده ز ما مست شد و گشت هست

از اثر نشئه‌ی صهبای من

 

عشق به هر لحظه ندا می‌کند

بر همه موجود صدا می‌کند

هر که هوای ره ما می‌کند

گر حذر از موج بلا می‌کند

پا ننهد بر لب دریای من

 

هندی نوبت زن  بام    توام

طایر سرگشته به دام   توام

مرغ شباویز به    دام    توام

محو ز خود، زنده به نام توام

گشته ز من درد من و مای من

نیست گنجایی دو من در یک سرا

نیست گنجایی دو من در یک سرا

از مثنوی مولانا

مولانا در این داستان نیست شدن در برابر معشوق را بهترین وجه بیان می کند .

(پیش هست  او بباید نیست بود)تا آنجا که این مساله به اتحاد بین عاشق و معشوق

 می انجامد.

آن      یکی  آمد   در   یاری   بزَد              گفت یارش کیستی ای   معتمد

گفت من گفتش برو هنگام نیست              بر چنین خوانی مقام  خام نیست

خام   را  جز  آتش   درد  و فراق               که   پزد   که   وا رهاند  از  نفاق

رفت آن مسکین و سالی در سفر               در   فراق   یار  سوزید   از   شرر 

پخته شد آن سوخته  پس باز گشت           باز    گرد    خانه     انباز    گشت

حلقه زد بر در به صد ترس و ادب             تا بنجهد  بی ادب  لفظی   ز  لب

بانگ زد یارش که بر در کیست آن            گفت بر در هم تویی ای دلستان

گفت اکنون  چون منی ای من در آ             نیست گنجایی دو من در یک سرا

                                                                                                    

پرسش قیامت

پرسش قیامت

حق تعالی خلق را گوید به حشر

ارمغان کو از برای  روز   حشر

« جئتمونا   و فرادی  »  بی  نوا

هم بدان سان که خلقناکم کذا

هین چه آوردیت دستاویز را

ارمغانی   روز   رستاخیز   را

یا   امید   بازگشتنتان     نبود

وعده   امروز  باطلتان   نمود

                                               مولانا